Nechcem hádzať všetky média do jedného vreca, ale väčšina z nich produkuje odpad. Obsah s nulovou výpovednou hodnotou.

Ich cieľ je v ľuďoch vyvolať emócie, pretože si potrebujú udržať našu pozornosť. Zaujíma ich hlavne sledovanosť a čitateľnosť. Čísla sú pre nich najdôležitejší ukazovateľ, od ktorého sa odvíja ich úspešnosť a teda zisk.

Správy sa pravidelne opakujú:

Ľudia sa vraždia, ľudia kradnú, nešťastia sa stávajú. Rôzne udalosti prichádzajú v pravidelných a nepravidelných cykloch. Celebrity sú vždy na očiach. Trapasy sa stávajú, škandály sa odhaľujú…

Práca novinárov a publicistov je tvoriť. Viem, že niektoré mediálne spoločnosti majú normy vypublikovať aspoň 10 článkov denne. Cieľ nie je kvalita a nejako nás obohatiť. Teda pokiaľ ťa nezaujíma, čo mala Kardashianka práve na obed.

Cieľ sú pozretia, kliky, lajky, zdieľania, nákupy.

Zapĺňame si hlavu odpadom a zbytočne sa stresujeme. Zaplavujú nás tony informácií a 99% z nich je totálne zbytočných a nerelevantných. Oplatí sa všetko konzumovať pre to 1%, ktoré nás môže naozaj obohatiť?

Potrebujeme vedieť všetko, čo sa deje vo svete alebo je to len naše ego?

V dnešnej dobe je IN byť „v obraze“. Je IN mať prehľad o všetkom, čo sa stalo a čo sa deje vo svete. Najčastejšou témou rozhovorov medzi ľuďmi sú aktuálne témy z médií.

Keď sme v obraze, cítime sa inteligentne, až priam špeciálne. Považujeme za správne mať na všetko názor. Záleží nám na tom, ako nás vnímajú ostatní.

Ako by sme vyzerali v očiach iných, keby sme nemali šajnu o tom, čo je práve aktuálne?

Naše ego nám nedovolí zaostávať a vyčnievať.

Po zobudení berieme do ruky mobil, alebo zapíname televízor či rádio. Zisťujeme, čo je nové vo svete. V priebehu dňa pravidelne sledujeme sociálne siete a večer si pozrieme správy.

Denno-denne konzumujeme to, čo nám média naservírujú.

Bojíme sa vyzerať hlúpo. No kto je naozaj hlúpy?

Zbytočné informácie nasávame pasívne aj bez toho, aby sme ich vyhľadávali. Útočia na nás z každej strany. Vďaka internetu žijeme v informačnej dobe.

Kvantita informácií však vylučuje ich kvalitu. Prebytok informácií nám skôr škodí, ako prospieva. Zbytočne sa stresujeme nad vecami, ktoré sa nás netýkajú a nevieme ich ovplyvniť. Prečo to vyhľadávať aj aktívne?

Obsah médií je tvorený tak, aby v nás vyvolal zvedavosť a FOMO, teda strach z omeškania:

„Mimoriadne správy! Exkluzívne odhalenie! Máme najnovšie informácie! Toto musíte vidieť!…

Väčšina z týchto informácií a správ je na ďalší deň stará a neaktuálna. Sú to naozaj informácie, ktoré potrebujeme v našom živote?

Vždy bude niečo aktuálne. Vždy sa niečo rieši a vždy sa niečo deje.

Nedá sa registrovať všetko a prečo sa o to vôbec snažiť? Vždy nám unikajú veci, ktoré si vôbec neuvedomujeme alebo nás nezaujímajú. Nie sme umelá inteligencia.

O skutočných problémoch ako je globálne otepľovanie vieme aj bez médií. Sledovaním problémov však nič nevyriešime ani neovplyvníme.

TV ťa nebude motivovať vstať a niečo robiť. Motivuje ťa prečkať reklamy a sledovať ďalej. Za televízorom sme odborníci na všetko, no bez reálnych činov.

V jari a v jeseni chodíme s kamarátom čistiť okolie rieky. Nie preto, že mi ten bordel ukazujú médiá. Nie preto, aby som si mohol dať fotku na Instagram. Registrujem moje okolie. Žijem v ňom. Keď mi niečo vadí a môžem s tým niečo spraviť, spravím to.

Sleduj menej televízie a médií, čítaj viac kníh

Každý má svoju hlavu, no nie každý ju používa. Mozog je ako sval. Keď sa nepoužíva, chátra.

V tejto informačnej dobe nemáme vlastné názory. Nevytvárame si vlastné úsudky. Privlastňujeme si to, čo nám hovoria na internete alebo v televízii.

Netolerujeme iné názory a ľudí, ktorí nejdú s davom.

Sledovaním správ je každý múdry. Čítaj viac kníh, nie beletriu alebo fantasy a zistíš, aký si tupec. Nie darmo sa hovorí, že čím viac sa naučíš, tým viac zistíš, že dokopy nič nevieš.

Naša hlava je naše úložisko. Má určitú kapacitu, koľko informácií dokáže spracovať a uložiť. My kontrolujeme to, čo do našej hlavy vpúšťame. My ovládame svoj čas, energiu a kam smeruje naša pozornosť.

Čím viac informácií konzumujeme, tým ťažšie je sa sústrediť.

Zameraj sa na kvalitu. Do hlavy si púšťaj len to, čo chceš a čo ťa zaujíma. Zameraj sa na informácie, ktoré ti dávajú určitú hodnotu do života.

Prečítaj si knihy od Tima Ferrissa – Nástroje titanov a Sila mentorov. Zistíš, že 99% úspešných ľudí pravidelne číta knihy a nesleduje TV.

Ľudia nečítajú knihy preto, lebo hodnotné informácie nejdú do hlavy tak rýchlo, ako bulvár. Hodnotné informácie nehrajú na emócie, nerozčúlia ťa, nerozosmejú ťa.

Vyskúšaj na týždeň, alebo aspoň na jediný deň nesledovať žiadne médiá. Jeden deň, resp. týždeň totálnej blokády médií prežiješ. Namiesto toho skús každý deň aspoň hodinu čítať knihu. Vyskúšaj a výsledky posúď sám.

Ja som možno extrém, no dal som úplnú stopku médiám. Nepozerám správy, nečítam články na internete, nečítam noviny. Na FB a IG som zrušil takmer 80% sledovaní.

Nezaliezol som však do jaskyne. Pravidelne čítam knihy. Počúvam podcasty a na sociálnych sieťach sledujem ľudí a stránky, ktoré pre mňa majú hodnotu. Sledujem aj filmy a seriály, no ja vyberám, čo si pozriem.

A nemám pocit, aby mi niečo ušlo. Práve naopak. Mám pocit slobody. Som v pohode, keď na niečo nemám názor. Zároveň si však budujem vlastný úsudok a tak si vytváram vlastné názory.

Som iný ako ostatní a som za to rád.

Každý by mal žiť svoj vlastný život, nie životy ostatných.